Wizerunek firmy to nie tylko to jak firma prezentuje się w internecie czy reklamach, to również siedziba samej firmy, która tętni życiem i w której przyjmuje się swoich gości. Niezależnie od tego, czy chodzi o firmę małą, czy dużą, warto zadbać o podkreślenie jej charakteru w sposób kompleksowy. Mowa jest nie tylko o wystroju wnętrz budynku czy wyglądu elewacji, ale również o terenie zielonym wokół firmy. To bardzo ważne, wbrew pozorom, aby teren zielony komponował się z całością terenu danej zabudowy – to jego część, a nawet wizytówka firmy.

Projektowanie ogrodu

Należy pamiętać, że tak jak i wszystko, tak i teren zielony wymaga odpowiedniego projektu. Właściwa koncepcja stanowić może o sukcesie bądź porażce wizerunkowej danej firmy. Dlatego najlepiej jest powierzyć ją profesjonalnym projektantom, jak Zając w ogrodzie. Projekt można w całości pozostawić w rękach architekta krajobrazu, który koncepcję zbuduje na podstawie swojej wizji lub po konsultacji będzie wprowadzał oczekiwane zmiany. Na sam początek oblicza się możliwości terenu oraz, w przypadku mniejszych firm, granice budżetu, w których należy się zmieścić, wliczając projekt, rośliny, obiekty małej architektury oraz wykonanie. Należy pamiętać, że nie zawsze „mało” znaczy źle czy ubogo, a „dużo” znaczy bardzo dobrze i jest gwarantem sukcesu. W tym właśnie miejscu pojawia się projektant, który ma za zadanie nadać kształtu i charakteru zieleni wkoło firmy. To właśnie wiedza i doświadczenie pozwalają na stworzenie koncepcji ciekawych oraz wartościowych estetycznie, dlatego przy projektowaniu ogrodu warto zdać się na specjalistę. Przygotowany plan zagospodarowania terenu zielonego musi być od początku do końca dopięty na ostatni guzik, tam nic nie jest przypadkowe, i każdy pojedynczy element składa się na kompletną całość. Jeśli ogród danej firmy ma się dobrze prezentować, niekiedy nie warto oszczędzać.

Urządzanie ogrodu

Urządzanie ogrodu to proces. Składa się na niego tworzenie koncepcji oraz ocena jej przydatności estetyczno-wizerunkowej oraz praktycznej. Pytanie zasadnicze, jakie zadać może architekt, dotyczy tego, jakie jest przeznaczenie ogrodu. Czy jedynie ma mieć walor estetyczny, czy może ma stanowić miejsce relaksu, odosobnienia lub budowania relacji? Warto od samego początku wiedzieć, jaki ma być cel zagospodarowania terenu. Jeśli teren ma być tylko wizytówką miejsca, to można pomyśleć o kolorowych rabatach tworzących np. logo firmy. Jeśli ma być miejscem relaksu, to należy zadbać o wyciszenie miejsca czy jego zacienienie przez posadzenie odpowiednich roślin. Warto jest jednak skupiać się na obszarach, w których goście firmy czy jej pracownicy, będą mogli w spokoju usiąść i się odprężyć.

Realizacja ogrodu

Wspomniane oszczędzanie na etapie projektu może się negatywnie odbić na całości inwestycji. Bardzo częstym błędem jest tworzenie koncepcji na podstawie roślin, które się podobają, ale bez właściwej wiedzy. Dobór roślinności odpowiedniej dla danego klimatu oraz warunków glebowych, jest tym, od czego zależy powodzenie całego ogrodu – czy będzie kwitł, czy uschnie. Oszczędzanie, które bazuje na przeczuciu, kończy się najczęściej stratą, ponieważ w przypadku ogrodu, gdy rośliny się nie przyjmują, to musimy zastąpić je innymi, co znów generuje koszty.

Do realizacji ogrodu lub terenu zielonego wokół firmy również warto zatrudnić specjalistów, którzy zarówno zamówią rośliny oraz inne elementy jak i zrealizują projekt. Wybierając do realizacji planu firmy nieposiadające wiedzy, może się skończyć fiaskiem. Zaczynając od doboru roślin, mogą oni wybrać okazy uszkodzone, chore bądź słabe, co skutkować będzie w późniejszym czasie ich wymianą na nowe. Problem pojawić się może również przy montowaniu elementów małej architektury czy wykonawstwie stawu bądź montażu systemu nawadniającego. Dlatego przed wyborem firmy realizującej projekty ogrodów, warto zapytać o ich dokonania, tzw. portfolio, i w miarę możliwości udać się na miejsce wykonawstwa.

Pielęgnacja ogrodu

Piękny ogród wymaga odpowiedniej pielęgnacji. Dotyczy to również nieco prostszych zagospodarowań terenów zielonych. Pielęgnować ogród należy kompleksowo. Jeśli w jest w nim staw, warto go oczyszczać co jakiś czas. Warto pilnować, aby teren się nie zachwaścił, a rośliny nie chorowały. Niektóre rośliny wymagają odpowiedniego przycinania, żeby rosły lepiej oraz aby nie wyrastały niekiedy ponad przyjęty schemat. Do pielęgnacji ogrodu należy również koszenie trawy oraz obowiązkowe podlewanie terenu zielonego. Należy również pamiętać, że niektóre rośliny wymagają w określonych okresach stosownej pielęgnacji, więc sama pielęgnacja ogrodu nie zawsze jest działaniem jednorazowym, a stanowi proces długofalowy.

Wybór firmy do realizacji zleceń

Jak można zauważy, proces powstania ogrodu podzielić można na trzy etapy – projekt, realizację oraz pielęgnację. Zlecenie tych trzech elementów trzem różnym firmom jest jakimś rozwiązaniem, ponieważ każda firma, specjalizując się w jednej rzeczy, wykonuje ją dobrze. Jednak optymalną i komfortową sytuacją jest ta, kiedy o cały proces zagospodarowania terenu zielonego dba jedna firma. Dlatego, że prowadząc realizację od początku do końca, doskonale zna zamysł koncepcji i jej wszystkie elementy, a zleceniodawca jednocześnie oszczędza czas i nerwy, na szukanie kolejnych firm realizujących dane przedsięwzięcie.